The Elder Scrolls

Raksti, apskati un vienkārši ūdens liešana.

Moderators: Lynx

Atbildēt
Lietotāja avatars
Crus
Klana dibinātājs
Ieraksti: 9776
Pievienojies: piektdiena, 05. decembris, 2014, 17:37
Pilsēta: Rīga

The Elder Scrolls

Ieraksts autors: Crus » sestdiena, 15. jūlijs, 2017, 02:19

Attēls

The Elder Scrolls: Arena ir pirmā leģendārās TES sērijas spēle, kura tika izlaista 1994. gadā un ilgu laiku bija vienīgā TES spēle, kurā spēlētājs var apceļot visu Tamrielas kontinentu un visas tajā esošas provinces kā arī piedāvā tam laikam unikālu maģijas sistēma, kas ļauj radīt no dažādām kombinācijām jaunas maģijas, kamēr vien spēlētājam ir nauda šī procesa veikšanai. Spēles geimplejs ir FPS un RPG kombinācija ar ieroču un maģijas izmantošanu, tajā ir pieejamas simtiem apmeklējamu lokāciju un simtiem NPC, savukārt scenārijs stāsta par Imperiāla maga Jagara Tharna sazvērestību, kuras laikā viņš iesloga imperatoru Urielu Septimu IV citā dimensijā (hello, Oblivion) un pieņem tā veidolu, savukārt spēlētājam Tharns ir jāuzvar, pirms tam savācot 8 maģiskos priekšmetus. Daļa šī stāsta ir atrodamā pārējās TES daļās - Dagerfall, Morrowind, Oblivion un Skyrim grāmatu sērijā The Real Barenziah. Spēle ir RPG klasika un ja vien novecojusi grafika, ne pārāk ērta vadība un hardcore geimplejs (lielākā daļa spēlētāju pirmo pazemi spēj pamest tikai ar kādu 10to mēģinājumu), tad šī spēle pieder must have vai vismaz must play kategorijai.

Sākumā Bethesdai pat sapņos nerādījās RPG izstrāde, jo kompānija pamatā bija pazīstama ar sporta spēļu izstrādi, ne pārāk veiksmīgu Terminator licences izmantošanu un tiesāšanos ar Electronic Arts par intelektuālā īpašuma zādzību. Pēdējais stāsts ir visai interesants, pirmā Bethesdas spēle saucās Gridiron!, kas bija amerikāņu futbola simulators un iznāca 1986. gadā. Spēle izskatījās, maigi izsakoties, briesmīgi pat priekš tā laika, bet tai bija viens milzīgs pluss, tiek uzskatīts, ka Gridiron! ir pirmā sporta spēle, kas izmanto fiziku un viss tur redzamais notiek atbilstoši tās likumiem - tiek ņemts vērā spēlētāju svars, ātrums, vējš un daudzas citas nianses. Līdz ar to, spēle saņēma visai augstus novērtējumus un 1987. gada Family Computing Award par labāko sporta spēli. Bethesda sniegumu pamanīja Electronic Arts un piedāvāja Bethesda izstrādāt Gridiron! turpinājumu, kurš sauktos John Madden Football. Viss bija lieliski līdz tam brīdim, kamēr Bethesda vadībai pielēca, ka viņu izstrādātā spēle nav nonākusi pārdošanā un kļuva skaidrs, ka EA interesē tikai spēles kods, kurš atbild par fiziku, ko viņi izmantoja paši savas John Madden Football versijas izstrādē. Sekoja apmainīšanās ar laipnībām un fakuču zibināšanu, kas beidzās ar to, ka Bethesda iesūdzēja EA tiesā, pieprasot 7.3 miljonus dolāru lielu kompensāciju. Kā viss konkrēti beidzās, cik kas saņēma, vēsture klusē, jo abas kompānijas tiesā vienojās, bet, kā var saprast, Bethesda saņēma naudu, EA - Gridiron! kodu. Jāpiezīmē, ka John Madden Football nekļuva par šedevru, jo tam, pirmkārt, nebija NFL licences un, otrkārt, EA mēģināja saglabāt spēles fiziku, pievienojot tam glītu grafiku, bet, ņemot vērā tā laika tehniskās iespējas, spēle rezultātā cieta no nepārtrauktas bremzēšanas.



Pēc šī skandāla Bethesda sāka nodarboties ar sporta spēļu štancēšanu, izstrādāja pāris spēles ar Terminator licenci, kuras pamatā par izcilām nosaukt nevar un tad, 1993. gada beigās kompānijā pāris cilvēkiem radās spoža doma izveidot pašiem savu setingu. Ņemot vērā Bethesda "sportisko" vēsturi, tik nolemts, ka spēle būs par gladiatoru komandu, kura spēlētāja vadībā ceļo pa mistisko kontinentu (Tamrielu), cīnās ar pretiniekiem arēnās (no tā arī nosaukums) un beigās piedalās grand finalis cīņās Impērijas galvaspilsētā, ko pavadītu dažādi saidkvesti, kuri piedotu spēlei zināmu RPG devu. Beigu galā saidkvesti palika arvien plašāki un plašāki, līdz izstrādāji nolēma gladiatoru cīņas atmest saknē un pārvērst visu pasākumu par pilnvērtīgu RPG. Lielu devu darbības šajā notikumu pagriezienā Tods Hovards, kurš Arena izstrādes laikā pievienojās Bethesda un kuram Arena bija pirmais projekts pēc pievienošanās. Spēles izstrādāji bija visai nopietni pen-and-papper RPG fani, tāpat diezgan liela iedvesmas daļa tika ņemta no Ultima Underworld spēļu sērijas un Legends of Valour. Kā atceras paši izstrādātāji, apkārtējiem cilvēkiem nav bijis ne mazākās ticības, ka Bethesda varētu uztaisīt normālu RPG, piemēram, privātu sarunu laikā dažiem SirTech (Wizardry sērija, Jagged Alliance sērija) darbiniekiem uznākusi histērisku smieklu lēkme no domas vien, ka Bethesda pilnā nopietnībā taisa RPG. Ironiski, ja paskatās, kur tagad ir Bethesda un kur SirTech.

Atgriežoties pie Arena, ņemot vērā pāreju uz jaunu spēles stilistiku, radās vajadzība pēc pašiem sava lores, vai citiem vārdiem, fona visam notiekošajam. Šeit Bethesda pārāk neiespringa un Arena setingā var redzēt daudzas paralēles ar Tolkīna un citu high fantasy autoru darbiem, tas izpaužas gan izmantotajās rasēs, gan pretiniekos. Bethesda jau bija paliela pieredze ar FPS spēlēm, jau minētajiem The Terminator, The Terminator: Rampage un The Terminator 2029, tāpēc tika nospriests, ka Arena izmantos skatu no pirmās personas, kuram tad arī piekabinās maģiju. Vadība pēc mūsdienu standartiem sanāca draņķīga un neveikla, arī pats kaujas sistēma bija visai netipiska mūsdienām, proti, nepietika ar peles taustiņu klikšķināšanu, pele vēl bija jākustina pa diagonāli pretinieka virzienā un, ņemot vērā, kas tas viss sasaistīts arī ar skata pārvietošanu, pat vienkārša žurkas slaktēšana varēja pārvērsties nopietnās zobu sāpēs. Rezultātā, pieplusojot arī spēles nepiedodošo raksturu un tam laika periodam raksturīgo spēļu grūtību, Arena grūtības pakāpe ir apvīta ar dažādiem nostāstiem. Kens Rolstons, vadošais TES III: Morrowind dizainers, atzina, ka pats no pirmās Arena pazemes izkļuvis tikai ar kādu 20to reizi. Jāpiezīmē, ka par godu šim notikumam pašā Morrowind pirmais Fighters Guild kvests ir tieša atsauce uz briesmīgajām Arena žurkām, protams, šis kvests ir izejams salīdzinoši viegli.

Pats geimplejs īpaši neatšķiras no pārējām TES spēlēm, spēlētājam ir pieejama teritorija, pa kuru klejot, šajā gadījumā, viss Tamrielas kontinents, ar pilsētām, ciematiem, viesnīcām, tempļiem un pazemēm/alām, iespēja izvēlēties savu rasi, klasi, veidot pašam savu maģiju un pildīt kvestus. Protams, salīdzinot ar mūsdienām, pamatkvests ir nožēlojami īss, bet saidkvesti sastāv no aizej/atnes tipa uzdevumiem (tātad, te nekas nav daudz mainījies!) un spēles iziešanas ilgumu pamatā rada nevis kvesti, bet nenormāli sarežģītās pazemes un normālas kartes trūkums. Spēles sižets ir ļoti vienkāršs, kā jau augstāk minēju, Imperiālais mags Jagars Tharns nolemj, ka ir pienācis laiks pārņemt varu, apvērsuma laikā iesloga imperatoru Urielu Septimu VII citā dimensijā (tā vietā, lai vienkārši noslaktētu, eh) un pieņem viņa veidolu. Tomēr viņam neizdodas apčakarēt Septima palīdzi Ria Silmane (spriežot pēc uzvārda, latviešu emigranti) un viņam nākas dāmu noslaktēt. Ria gars tomēr nedodas pie senčiem, bet atrod cietumā ieslodzīto spēlētāju, palīdz tam izbēgt un visu vēlāko spēli ar vīziju palīdzību norāda tam ceļu pie astoņiem artefaktiem, kuri nepieciešami, lai varētu cīnīties ar Tharnu. Jāpiezīmē, ka šeit arī sākas TES sēriju tradīcija, ka katras daļas protagonists spēles sākumā ir vienā vai otrā veidā ieslodzīts.



Spēles oriģinālā koncepcija ar gladiatoriem un arēnu nemaz nenonāca līdz gala produktam, tomēr dažas tās paliekas bija atrodamas, pati galvenā, protams, ir spēles nosaukums un kāds starp spēles failiem noklīdis txt dokuments, kurā minēti gladiatoru komandu nosaukumi un to īss apraksts. Arena nosaukuma saglabāšana bija ekonomisks lēmums, jo ar to bija sadrukāts gan ļoti liels ar spēli saistīts promocijas materiālu daudzums, gan iepakojums, līdz ar to tika nolemts nosaukumam piekabināt The Elder Scrolls, bet pašu Arena skaidrot tā, ka Tamrielas kontinents ir tik vardarbīgs un asiņains, ka dzīve tajā ir kā cīņa arēnā. Lieki teikt, ka sākotnē izstrādātājiem pašiem nebija ne mazākās nojausmas, ko viņi domā ar Elder Scrolls, vienkārši Elders Skrolls atbilda tā laika tradīcijām, kādam ir jābūt kārtīgam RPG nosaukumam.

Spēlei vajadzēja iznākt 1994. gada Ziemassvētkos, bet tad plāns tika mainīts un spēle iznāca 28. novembrī, kas, kopā ar visai dīvaino spēles iepakojumu, kurš neatbilda tam, kas reāli notika spēlē, radīja palielas problēmas ar spēles pārdošanu, sākotnēji tika pārdotas tikai 3000 kopijas, tomēr, pārdošanas apjomi ar laiku pieauga, jo nostāsti par Arena klīda no cilvēka pie cilvēka (jāatceras, ka internets tajā laikā nebija pašsaprotama lieta) un spēle lēnām ieguva tai nepieciešamo atpazīstamību un popularitāti. Sākotnēji Arena bija pieejama gan 3.5" disketēs, gan CD-ROM versijā, kura bija mazliet advancētāka par diskutēs pieejamo - tajās bija gan audio ar NPC tekstiem, gan CGI video. Vēlāk tika izdota arī Arena Delux versija, kurā bija iekļauts CD-ROM ar spēles pēdējo versiju, peles paliknis ar Tamrielas karti un Codex Scentia, grāmata ar ieteikumiem un padomiem, kas attiecas uz spēles iziešanu un setingu. Kopumā, neskatoties un ne pārāk labiem sākuma rādītājiem, spēle ieguva savu daļu atzinības un saņēma vairākas balvas, tai skaitā CGW balvu par labāko RPG. Neskatoties nedz uz Arena grūtības pakāpi, nedz augstajām tehniskajām prasībām, tā kļuva par kulta spēli un, skatoties retrospekcijā, daudzi uzskata, ka tā radīja jaunu CRPG spēļu standartu. 2004. gadā Bethesda sāka piedāvāt lejupielādēt Arena bez maksas, tomēr tā bija diskešu versija, par laimi, labi cilvēki piedāvā lejupielādēt CD-ROM versiju, kura ir nokonfigurēta tā, lai būtu normāli spēlējama arī uz modernām OS.

Attēls

Rezumējot, paši sev par pārsteigumu, Bethesda radīja pirmo spēli sērijā, kura ir kļuvusi par leģendu CRPG cienītāju vidu un, ja viss sanāks kā plānots, domāju ar laiku līdzīgā veidā apskatīt visas TES sērijas spēles.

Atbildēt

Tiešsaistē

Šobrīd forumu lasa: Nav reģistrētu lietotāju un 1 viesis